https://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/issue/feedFagbokforlaget Open Access2024-10-14T19:49:16+02:00Balder Holmbalder.holm@fagbokforlaget.noOpen Monograph Press<p>Test utgiver</p>https://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/58Favorisert og annenrangs2024-08-08T13:44:53+02:00Åse Røthing<p>Kvinner har en sterk stilling i norsk håndball. De er i flertall både som utøvere og trenere, og mange kvinner trener både jente- og guttelag i de yngre årsklassene. Kvinner er dessuten sterkt involvert i ledelsen av håndballklubber over hele landet. Samtidig er menn i stort flertall som trenere for eldre ungdommer og seniorlag, uavhengig av kjønn, og særlig på toppnivå. Hvordan kan vi forstå dette? Velger kvinner å slutte som trenere og hvorfor gjør de i så fall det? Får menn andre muligheter enn kvinner som trenere på høyere nivå, og hva er i tilfelle årsaken?</p> <p>Denne boka er basert på intervjuer med 20 kvinner som alle har erfaring som trenere i norsk håndball. De bor ulike steder i landet, er i alderen 20–55, flere har vært trener i mange år og samlet har de trenererfaring på alle nivåer. Målet er å undersøke på hvilke måter kjønn kan ha betydning for hvordan det er å være trener i norsk håndball. Hva legger forskningsdeltakerne vekt på når de forteller om sine erfaringer? På hvilke måter trer kjønn fram som en dimensjon ved forklaringer på opplevelser de har hatt som trenere? Framstår det å være kvinne som en hindring eller en fordel for om de trives og får muligheter? Og hvordan spiller kjønn sammen med andre forhold, som alder og utdanning, i kvinners fortellinger om sine trenererfaringer?</p> <p>Den sterke posisjonen kvinner har i norsk håndball gjør det særlig interessant å utforske slike spørsmål i denne konteksten. Men den overgripende ambisjonen med boka er å utvikle kunnskap om hvordan kvinners erfaringer som trenere i norsk idrett kan forstås i lys av fortellinger og oppfatninger om kjønn og kjønnsforskjeller.</p>2024-10-17T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 Åse Røthinghttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/62Rural konkurransekraft2024-10-14T19:49:16+02:00Tore FrimanslundNora Geirsdotter Bækkelund Ove BjarnarAgnes Brudvik Engeset Daniel Furberg Lise Lillebrygfjeld Halse Reidun Heggem Arne Isaksen Stig-Erik Jakobsen Gurid Gjøstein Karevoll Olav Andreas Kvitastein Øyvind Heimset Larsen Eli Kristin Nytun Leirdal Kristin Løseth Jon Gunnar Nesse Ove Oklevik Ingjerd Skogseid Bjørnar Sæther Jarle Aarstad <p>Denne antologien belyser temaet rural konkurransekraft gjennom ulike vitenskapelige bidrag fra forskere ved flere norske utdannings- og forskningsinstitusjoner. <span data-olk-copy-source="MessageBody">Økonomisk utvikling på rurale steder blir i de ulike bidragene diskutert med utgangspunkt i ulike fagtradisjoner, og boken trekker ut viktige innsikter på tvers av ulike fagdisipliner og perspektiver.</span> Spesielt fokuserer boken på aktør- og systemperspektiver i litteraturen og tilbyr en tydeliggjøring av ulike måter å se konkurransekraft i rurale områder på. Dette inkluderer ulike teorier, metoder og empiriske funn knyttet til økonomisk utvikling. På denne måten retter boken søkelyset mot distriktsnæringenes unike utfordringer og muligheter. Med aktør- og systemfokuset i sentrum utfordrer boken tradisjonelle forestillinger om konkurransekraft og peker mot nye veier for vekst og utvikling i distriktsøkonomien. Boken passer for alle som ønsker overblikk over ulike perspektiver og en bred forståelse av rural konkurransekraft, som inkluderer både aktør- og systemnivå.</p>2024-10-14T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 Tore Frimanslund, Nora Geirsdotter Bækkelund ; Ove Bjarnar, Agnes Brudvik Engeset , Daniel Furberg , Lise Lillebrygfjeld Halse , Reidun Heggem , Arne Isaksen , Stig-Erik Jakobsen , Gurid Gjøstein Karevoll , Olav Andreas Kvitastein , Øyvind Heimset Larsen , Eli Kristin Nytun Leirdal , Kristin Løseth , Jon Gunnar Nesse , Ove Oklevik , Ingjerd Skogseid , Bjørnar Sæther , Jarle Aarstad https://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/61Gullalder2024-09-11T14:39:10+02:00Hadle Oftedal Andersen<p>Denne boka inneheld forklarande lesingar av tekstar av dei største legendene frå den norske rocken sin gullalder:</p> <p>KJØTT<br />THE ALLER VÆRSTE<br />DE PRESS<br />RAGA ROCKERS<br />DUMDUM BOYS<br />DELILLOS<br />JOKKE & VALENTINERNE</p> <p>Til dette kjem eit kapittel som samlar trådane til eit klargjerande bilde av den norske gullalderteksten som litterært fenomen.</p> <p>Boka rettar seg til alle som tar rock og rocketekstar på alvor.</p>2024-09-11T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 Hadle Oftedal Andersenhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/57IFRS i Norge2024-08-08T13:41:19+02:00Steinar Sars KvifteInge Morten BrautSindre Thelin EltarvågAlvar Aellig StrandvoldKaroline ThuAnne-Cathrine BernhoftRobert MadsenLars Ragnar VigdelLars Mørch HunskaarErik KlevelandCato RognliBjarne Møller<p>God kunnskap om innholdet i og anvendelse av de internasjonale regnskapsstandardene IFRS (International Financial Reporting Standards) er sentralt for de som skal utarbeide og lese regnskapene for børsnoterte selskaper og andre selskaper som avlegger regnskap etter IFRS.</p> <p>Niende utgave av artikkelsamlingen IFRS i Norge – en håndbok er først og fremst en samling av fagartikler som illustrerer anvendelsen av IFRS i praksis, og den vil være et godt supplement til internasjonal IFRS-litteratur for de som arbeider med IFRS til daglig. Den faglige tilnærmingen til temaene, kombinert med stiliserte og praktiske eksempler, gjør den også godt egnet som lærebok i finansregnskapskursene på masterstudiet i revisjon og regnskap.</p> <p>Denne niende utgaven av artikkelsamlingen er utvidet med fire nye artikler om resultat per aksje, nærstående parter, regnskapsenheten og separat finansregnskap, og førstegangsanvendelse av IFRS. De øvrige artiklene er oppdatert med nye relevante områder og justeringer som følge av nye eller endrede standarder eller praksisutvikling. Årets utgave er også oppdatert med en rekke nye praksis- og teorieksempler, og artikkelsamlingen inneholder nå over 400 eksempler.</p>2024-08-22T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 Steinar Sars Kvifte, Inge Morten Braut, Sindre Thelin Eltarvåg, Alvar Aellig Strandvold, Karoline Thu, Anne-Cathrine Bernhoft, Robert Madsen, Lars Ragnar Vigdel, Lars Mørch Hunskaar, Erik Kleveland, Cato Rognli, Bjarne Møllerhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/56Samisk kommunikasjon og konflikthåndtering2024-08-08T13:38:15+02:00Jan Erik HenriksenIda Hydle<p>Samene har status som urfolk, og nasjonalstatene Norge, Sverige, Finland og Russland er pålagt å tilrettelegge for at samene som urfolk kan bevare og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv. Dette innebærer blant annet at alle velferdsprofesjoner i Norge skal ha grunnleggende kunnskap om samiske forhold. Samtalen er ett av våre viktigste verktøy som mennesker, men kulturelle forskjeller og ulike normer som høflighet, gjestfrihet og barneoppdragelse kan være vanskelige å oppdage. Dette vil kunne bidra til misforståelser og økt konfliktnivå. For første gang presenteres her et helhetlig, forskningsbasert kunnskapsgrunnlag om samisk kommunikasjon og konflikthåndtering.</p>2024-08-22T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 Jan Erik Henriksen og Ida Hydlehttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/55På innsiden2024-08-05T14:03:57+02:00Håvard VibetoCamilla VaneboMarius ØfstiTerje Colbjørnsen Audun Engelstad Ivar John ErdalLars Julius Halvorsen Jon Harman Tore HelsethIrene Hillestad Ingeborg HolmeneMadeléne JohansenRoel PuijkDag S. RolandSilje StraumeKjetil Vaage Øie<p>Gjennom elleve utvalgte artikler gir <em>På innsiden: Perspektiver på de norske film-, TV- og spill-bransjene</em> en grundig analyse av de norske audiovisuelle bransjene. Fordelt på tre seksjoner, utforskes film-, TV- og spillbransjen med fire artikler dedikert til hver av film- og TV-bransjene, og tre til spillbransjen.</p> <p>Antologien tilbyr et bredt spekter av perspektiver, fra produksjonsteknikker og distribusjonsstrategier til nye narrative former og økonomiske utfordringer. Bokens tverrfaglige perspektiv kombinerer teoretiske rammeverk med empiriske studier for å belyse hvordan norske film-, TV- og spillbransjer navigerer i et marked preget av teknologisk innovasjon og skiftende forbrukeratferd.</p> <p>Bidragene avdekker viktige innsikter om bransjenes tilpasningsstrategier, kreative utvikling, og deres stadig voksende rolle i det norske og internasjonale kulturelle økosystemet. Antologien representerer et vesentlig bidrag til forståelsen av norsk audiovisuell kultur og er en essensiell ressurs for forskere, studenter, og profesjonelle innen medie- og kommunikasjonsfeltet.<br />Boken utforsker hvordan norske audiovisuelle bransjer håndterer de økonomiske, politiske, sosiale og miljømessige utfordringene, og hvordan små og mellomstore bedrifter bidrar med innovasjon og kreativitet. Med fokus på både historiske utviklinger og nye utfordringer, gir denne antologien et unikt og oppdatert innblikk i dynamikken og veien fremover for norsk audiovisuell medieproduksjon.</p>2024-08-06T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 Håvard Vibeto, Camilla Vanebo, Marius Øfsti; Terje Colbjørnsen , Audun Engelstad , Ivar John Erdal, Lars Julius Halvorsen , Jon Harman , Tore Helseth, Irene Hillestad , Ingeborg Holmene, Madeléne Johansen, Roel Puijk, Dag S. Roland, Silje Straume, Kjetil Vaage Øiehttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/54Robuste fellesskap2024-06-25T07:36:53+02:00Gunnar C. AakvaagUnn-Doris K. BæckJorid Anderssen Kari DybSissel H. EriksenUlrik H. L. FalckTrude GjernesRoar HagenTruls Tunby Kristiansen Ida Elise Magnussen Daniel RødErling F. SolheimEspen Eigil Barratt-Due SolumMarianne V. Trondsen<p>Det norske samfunnet kan beskrives som fem millioner rasjonelle egoister som bytter med hverandre på markedet. Dette foregår under overvåkning av en byråkratisk stat, støttet av et omfattende tvangsapparat. Men et slikt samfunn ville være «en sosiologisk uhyrlighet», sier Émile Durkheim, en av sosiologiens klassikere. For det norske samfunnet er også «noe mer», nemlig et fellesskap. Dette kommer tydelig frem i dagens samfunnsdebatt. Ikke bare er fellesskapet «truet» av utfordringer som økende sosial ulikhet, eldrebølge og miljøproblemer. «Mer fellesskap» er også løsningen på de fleste av disse utfordringene. Men hva er nå dette fellesskapet?</p> <p>Denne boken utforsker fellesskap i Norge. Hva karakteriserer fellesskapet i det norske samfunnet? Utgjør samfunnet i sin helhet et fellesskap, eller består det av flere mindre fellesskap? Videre undersøkes det hvilke faktorer som svekker fellesskapet, hva som bidrar til å styrke det, samt hvilke konflikter som eksisterer innad og mellom ulike fellesskap. Slike spørsmål kan ikke besvares en gang for alle. Vår ambisjon er at denne boken vil bidra til økt kunnskap om et svært viktig og aktuelt tema gjennom empiriske og teoretiske sosiologiske analyser av hvordan vi «gjør» fellesskap på ulike nivåer og arenaer i det norske samfunnet.</p> <p>Boken er rettet mot alle som ønsker å utdype sin forståelse av fellesskap i Norge, som forskere, beslutningstagere, studenter og medlemmer av den allmenne offentligheten.</p>2024-06-25T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 Gunnar C. Aakvaag, Unn-Doris K. Bæck; Jorid Anderssen , Kari Dyb, Sissel H. Eriksen, Ulrik H. L. Falck, Trude Gjernes, Roar Hagen, Truls Tunby Kristiansen , Ida Elise Magnussen , Daniel Rød, Erling F. Solheim, Espen Eigil Barratt-Due Solum, Marianne V. Trondsenhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/52Mediepedagogikk2024-06-14T07:43:54+02:00Anne Mette BjørgenYvonne FritzeGeir Haugsbakk Jonas Christoffer Berger Hans BroxSteffen Frøyhov Siw Huatorpet Øyvind KalnesSiri Wieberg Klausen Ellen Nierenberg Yngve Nordkvelle <p>Mediene griper sterkere inn på de fleste livsområder enn for bare noen år tilbake. Denne antologien utforsker den økende betydningen av medier i ulike aspekter av livet, spesielt i en tid preget av globalisering, digitalisering og raske endringer. Bidragene tar for seg hvordan mediene påvirker oppvekst og utdanning, med fokus på temaer som uroligheter, digital krigføring, pandemi, kunstig intelligens, adaptiv læring og utfordringer knyttet til autentisitet og tillit.</p> <p>Boken er relevant for studenter, lærere, forskere og andre som er interessert i mediepedagogiske perspektiver, inkludert mediesosialisering og undervisning om og med medier. Den passer godt som pensum for bachelor- og masterstudier innen pedagogikk, lærerutdanninger, medieutdanninger og andre utdanninger som tar for seg bruk av medier og deres betydning for samfunn og utdanning.</p>2024-06-14T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 Yvonne Fritze; Jonas Christoffer Berger , Hans Brox, Anne Mette Bjørgen, Steffen Frøyhov , Geir Haugsbakk , Siw Huatorpet , Øyvind Kalnes, Siri Wieberg Klausen , Ellen Nierenberg , Yngve Nordkvelle https://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/50Tekster og lesere2024-05-29T13:34:50+02:00May Line Rotvik TverbakkTove Sommervold Anja Synnøve Bakken Eline Bjørke Malin Blix Åsmund Hennig Toril Frafjord Hoem Hallvard A. Kjelen Asbjørn Rørslett Kolberg Inger-Kristin Larsen Vie Marit Elise Lyngstad Ann-Helen Moen Anne-Beathe Mortensen-Buan Christina Olin-SchellerLinda Wahlmann Olsen Ann-Christin Randahl Hege Rangnes Magne Rogne Elise Takle Åse Kari H. Wagner <p>Antologien <em>Tekster og lesere</em> presenterer et bredt spekter av fagfellevurderte artikler om tekstutvalg og tilnærmingsmåter til lesing i ungdomsskolen. På disse trinnene møter elevene mer komplekse og mangfoldige tekster enn tidligere, og forventningene til lesekompetanse øker merkbart i løpet av ungdomsskoleårene.</p> <p>Bidragene i antologien aktualiserer skolens lesing og leseundervisning på 2020-tallet. De tilbyr oppdatert, forskningsbasert kunnskap om lesing gjennom diskusjoner av eksempler, tekster og dilemmaer fra ungdomstrinnets leseundervisning. Kapitlene kan hver for seg og sammen fungere som utgangspunkt for refleksjon over hvordan ungdomsskoleelevers lesing og leseinteresse kan støttes og videreutvikles.</p> <p>Boka retter seg mot alle som ønsker å styrke elevenes lesekompetanse og skape en engasjerende og relevant leseundervisning. Ambisjonen er å inspirere lærere, lærerstudenter, forskere og andre med interesse for ungdomsskolens leseundervisning til å se enda flere muligheter og til å ta i bruk et større repertoar av tilnærmingsmåter og teksttyper.</p>2024-05-29T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 May Line Rotvik Tverbakk, Tove Sommervold ; Anja Synnøve Bakken , Eline Bjørke , Malin Blix , Åsmund Hennig , Toril Frafjord Hoem , Hallvard A. Kjelen , Asbjørn Rørslett Kolberg , Inger-Kristin Larsen Vie , Marit Elise Lyngstad , Ann-Helen Moen , Anne-Beathe Mortensen-Buan , Christina Olin-Scheller, Linda Wahlmann Olsen , Ann-Christin Randahl , Hege Rangnes , Magne Rogne , Elise Takle , Åse Kari H. Wagner https://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/49Egalitarian consecration2024-05-16T10:42:16+02:00Pål Csaszni Halvorsen<p>Hva er historiske eliteinstitusjoner, og hvordan er det å være en del av dem i det som betegnes som en særpreget egalitær kultur? Der hvor tidligere studier av eliter i Norge har gått kvantitativt til verks, og sett på sosial reproduksjon, tar denne avhandlingen en kvalitativ tilnærming og ser på kulturelle aspekter og konkrete erfaringer knyttet til å være en del av historiske eliteinstitusjoner. Halvorsen ser på eliteskoler og litteraturkritikk som eksempler på eliteinstitusjoner, det vil si institusjoner som har knyttet til seg visse kulturelle forestillinger om "elite". I studien finner han en rekke ulike måter aktører forholder seg til det å være del av historiske eliteinstitusjoner. Han finner blant annet at det å være del av en institusjon med elitetradisjoner ikke nødvendigvis innebærer at man interesserer seg for elitekultur eller kommer til å inneha en eliteposisjon selv; snarere er det slik at både eliteskole-elevene og litteraturkritikerne som er intervjuet strever med disse forestillingene og heller knytter seg til den egalitære tradisjonen. Slik sett argumenteres det i avhandlingen for at egalitære tradisjoner ikke er et slør for å skjule elitetilhørighet, men at forståelser av elite i Norge er sterkt preget av den egalitære tradisjonen.</p>2024-05-16T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 Pål Csaszni Halvorsenhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/47Addressing Social Justice2024-04-30T17:02:36+02:00Nora Wiium Denisse L. Manrique-MillonesDiana MiconiDelia StefenelMojtaba Habibi AsgarabadPardis Salehi Yegaei Saber Azami-Aghdash Rula Zaru Narges Hadi Elizabeth Trejos-Castillo Nicole Martin Angela Oktavia Suryani Jonathan Djuarsa Flaviana Rinta Ferdian Gabrijela VrdoljakToni MaglicaLucija Šutić Miranda NovakDarko RovišJosipa MihićHana Gačal Diego Gomez-BayaElena Morales MarenteAnna Jean Grasmeijer Esther López Bermúdez Ramón Mendoza-BerjanoRonald Castillo-Blanco Jordy Anthony Parra-Chiroque Temitayo Kofoworola Olurin Tolulope Julia Eni-Olorunda Adijat Motunrayo Ariyo Tine Marie Stabbetorp Rebecca VederhusAna KurtovićAna Babić ČikešMarina HirnsteinGholamreza YadegarzadehHamed Abdollahpour Ranjbar Neda Didehvar Mohsen Kia Lashaki Adel FatemiAnne Grete DanielsenSara Madeleine Kristensen Torill LarsenHelga Bjørnøy UrkeLaura Ferrer-WrederNardos Tesfay<p>Covering an introductory chapter, a commentary and nine full chapters published as protocol, experimental, theoretical, or empirical studies, this publication depicts the voices, perceptions, experiences and developmental outcomes of adolescents and emerging adults from countries located in four continents: Africa, Asia, Europe, and South America. Individually and collectively, the different book chapters address how social justice and equity can be advanced from a Positive Youth Development perspective during these challenging times of globalization and digitalization, as well as when facing a global health emergency, such as the recent COVID-19 pandemic.</p> <p>The observations and opinions of authors, corresponding to the diverse countries and continents represented in this book, signify the different ways a just and equitable society can be created for young people. Throughout the pages of this book, the importance of including the voices and choices of young people in research, policy and intervention becomes apparent to be able to promote and build a more just society.</p>2024-04-30T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 Nora Wiium , Denisse L. Manrique-Millones, Diana Miconi, Delia Stefenel; Mojtaba Habibi Asgarabad, Pardis Salehi Yegaei , Saber Azami-Aghdash , Rula Zaru , Narges Hadi , Elizabeth Trejos-Castillo , Nicole Martin , Angela Oktavia Suryani , Jonathan Djuarsa , Flaviana Rinta Ferdian , Gabrijela Vrdoljak, Toni Maglica, Lucija Šutić , Miranda Novak, Darko Roviš, Josipa Mihić, Hana Gačal , Diego Gomez-Baya, Elena Morales Marente, Anna Jean Grasmeijer , Esther López Bermúdez , Ramón Mendoza, Ronald Castillo-Blanco , Jordy Anthony Parra-Chiroque , Temitayo Kofoworola Olurin , Tolulope Julia Eni-Olorunda , Adijat Motunrayo Ariyo , Tine Marie Stabbetorp , Rebecca Vederhus, Ana Kurtović, Ana Babić Čikeš, Marina Hirnstein, Gholamreza Yadegarzadeh, Hamed Abdollahpour Ranjbar , Neda Didehvar , Mohsen kia Lashaki , Adel Fatemi, Anne Grete Danielsen, Sara Madeleine Kristensen , Torill Larsen, Helga Bjørnøy Urke, Laura Ferrer-Wreder, Nardos Tesfayhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/46Danning i digitale praksiser2024-04-29T12:41:24+02:00Robert SteenMargunn Serigstad DahleCarol Azungi Dralega Runar Eikhaug Beate Eltarvåg Gjesdal Astrid Haugestad Stine Liv Johansen Charles Paul Keeling Per Ivar Kjærgård Trude Kyrkjebø Henry Nsaidzeka Mainsah Grete Skjeggestad Meyer Klaus Thestrup Øyvind Økland <p>Gir det egentlig mening å skille mellom «danning» og «digital danning»? Er «barndom» og «digital barndom» to sider av samme sak? Når skillet mellom livet i og utenfor det digitale er i ferd med å viskes ut, gir kanskje svaret seg selv. Men konsekvensene for barn og unges danning er ikke like åpenbare.</p> <p>Denne vitenskapelige antologien fokuserer på digital danning i barnehage, skole, hjem og fritid. Forfatterne utforsker sentrale aspekter ved digital danning gjennom å studere møtepunktene mellom forskjellige fag- og profesjonspraksiser og vår stadig mer digitaliserte hverdag.</p> <p>Digital danning viser til en helhetlig forståelse av hvordan man lærer, tilegner seg verdier og holdninger, og utvikler identitet og selvforståelse i en digital kontekst. Barn og unges danningsprosess angår oss alle. Samtidig varer den personlige danningen livet ut. Bevisstgjøring og kunnskap om forholdet mellom danningen og det digitale er derfor et allment behov i vår medialiserte samtid.</p> <p>Denne antologien vil være en viktig ressurs og inspirasjonskilde for lærerutdannere, medieforskere, barnehage- og grunnskolelærere, studenter, foreldre, samt barne- og ungdomsarbeidere på ulike arenaer.</p> <p>Redaktørene Margunn Serigstad Dahle (førstelektor) og Grete Skjeggestad Meyer (dosent) er begge ansatt ved NLA Høgskolen. De leder forskergruppen Barn, medier og livssyn, som denne antologien springer ut fra.</p> <p>Antologien åpner med et essay om Mats «Ibelin», skrevet av hans far Robert Steen eksklusivt for denne utgivelsen. Gjennom sin dypt personlige tekst viser han hvor viktig det er å søke å forstå barn og unges digitale liv – ikke minst i forhold til vennskap og opplevelse av mening.</p>2024-04-29T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 Robert Steen; Margunn Serigstad Dahle; Carol Azungi Dralega , Runar Eikhaug , Beate Eltarvåg Gjesdal , Astrid Haugestad , Stine Liv Johansen , Charles Paul Keeling , Per Ivar Kjærgård , Trude Kyrkjebø , Henry Nsaidzeka Mainsah ; Grete Skjeggestad Meyer ; Klaus Thestrup , Øyvind Økland https://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/45Lærerliv i en mangfoldig norsk skole2024-04-24T05:00:54+02:00Ole Petter VestheimIngrid EldenKåre HaugeHeidi Kristin HolmenVeronica IsaksenMarkus Leithe-Lajord Leiv SemEldar Taraldsen<p>I så vel faglitteratur som i offentlig diskurs omtales ofte skolen i entall, som «den norske skolen», som om den var en enhetlig størrelse, sentralisert og uforanderlig. I boken utfordrer vi en slik forståelse og hevder at denne forståelsen ikke nødvendigvis holder stikk i virkeligheten. Skoler utgjør et nettverk av ulikskap og mangfoldighet. Skolen er kontekstuelt forankret i ulike omgivelser, knyttet til geografi, kultur, skolestruktur og skolekultur – alt med betydning for lærerlivet som utspiller seg der.</p> <p>Vi ønsker med denne boken å fremheve det mangfoldige spekteret av norske skoler, like variert som lærernes egne liv. Vi ønsker å synliggjøre ulike aspekter av denne mangfoldigheten som vi mener er mangelfullt representert i både faglitteratur og lærerutdanning. Å omtale skolen som en enhetlig størrelse kan virke som et svar på forventningen om at alle elever i Norge skal få lik opplæring, uavhengig av hvilken skole de går på. I boken presenteres ideer og kapitler som synliggjør skolens kompleksitet, både i mandat og struktur, og at lærernes yrkesutøvelse av den grunn kan være svært variert.</p> <p>Boken henvender seg til lærerutdannere, studenter i lærerutdanning, lærere, rektorer og andre som er opptatt av læreryrket og skole.</p>2024-04-24T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 Ole Petter Vestheim, Ingrid Elden; Kåre Hauge, Heidi Kristin Holmen, Veronica Isaksen, Markus Leithe-Lajord , Leiv Sem, Eldar Taraldsenhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/44De «tvende Correlata»2024-04-12T15:37:14+02:00Bjørn SognerKnut SognerDitlev Tamm<p>Med Henrik Stampe hadde det dansk-norske eneveldet en høytstående embetsmann som forfektet naturrettslige prinsipper. I rollen som generalprokurør mellom 1754 og 1784 utøvde Stampe en rådgiverfunksjon for kongens råd – det Danske Kancelli – der han vektla betydningen av samspillet mellom stat (kongemakt) og individ: De „tvende Correlata” dreide seg om å se samfunnet etter prinsippet fra samfunnskontrakten, nemlig som den usynlige, implisitte kontrakten mellom alle individer som levde i et nasjonalt imaginært fellesskap, og dette fellesskapets like usynlige kontrakt med kongen/staten. Sammen skulle de streve for det felles beste: nasjonens velstand om man vil, eller „glückseligkeit” som det het på tysk. Individer er født frie og like og deres frihet og lykke er også et av målene. Henrik Stampe var sterkt influert av den tyske filosofen Christian Wolff. Boken viser med dette at tankene som ledet til den norske grunnloven – konstitusjonen som nettopp er bygget på relasjonen stat-individ – i høyeste grad var levende i embetsmansskretser i Danmark-Norge siden i alle fall midt på 1750-tallet. Boken viser også at den naturrettsorienterte tenkningen om økonomiske forhold foregrep og var parallell til den skotske filosofen Adam Smith.</p>2024-04-12T00:00:00+02:00Opphavsrett 2024 Bjørn Sogner; Knut Sogner; Ditlev Tammhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/43Power, Principle, and Progress2024-03-06T13:25:55+01:00Jørn Jacobsen<p>Nordic criminal law is often thought of as a specific kind of criminal law, one emphasising humanity and rationality as guidelines for a modest use of criminal law in society. However, when we are talking about ‘Nordic criminal law’ what we are talking about, more specifically, is not obvious. It is not easy to pin down which ideas ‘Nordic criminal law’ more precisely refers to, and for various reasons, its deeper justification is not much discussed. This book aims to address the justification challenge facing contemporary Nordic criminal law scholarship.</p> <p>To do so, the book turns to a perhaps somewhat surprising ally of Nordic criminal law. Immanuel Kant (1724–1804) is often considered a leading proponent of exactly the kind of harsh metaphysical retributivism that Nordic criminal law has rejected. But the account of Kant usually found in Nordic criminal law scholarship is seldom grounded in a thorough analysis of his political philosophical writings and, to an even lesser degree, in an understanding of Kant’s broader philosophical framework.</p> <p>This book will argue that Kant offers important starting points for a philosophical basis for criminal law, Nordic criminal law, and Nordic criminal law scholarship in particular: Criminal law is an essential part of the political arrangements that we are obliged to put in place and maintain in order to promote external freedom, and we should constantly strive to bring it closer to what Kant termed ‘the true republic’.</p> <p>Jørn Jacobsen is a professor of law at the University of Bergen, Norway. His main research interests are criminal law and legal theory.</p>2024-03-07T00:00:00+01:00Opphavsrett 2024 Jørn Jacobsenhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/42Fellesskap, konflikt og politikk2024-02-06T09:31:33+01:00Anne Klara BomArild DanielsenIngvild FolkvordAnna Meera GaonkarLasse Horne KjældgaardAnne Ogundipe Cecilie Ullerup Schmidt Dag Solhjell Torsten Bøgh ThomsenBjarki Valtysson <p>Kulturpolitikken forankres gjerne i kunstens og kulturens sosiale virkninger og betydninger for fellesskapet. Samtidig er veien kort fra fellesskap til konflikt: Fellesskap kan innebære samhold, men også skape et «innenfor» og et «utenfor» som kan bli kime til splittelser. Hvilke fellesskap – og utenforskap – understøtter da kulturpolitikken? Og hva er kunstens og kulturens forhold til fellesskap som begrep og kulturpolitisk verdi?</p> <p>Gjennom syv artikler gir Fellesskap, konflikt og politikk. Spenninger i kunst- og kulturfeltet innsikt i noen av fellesskaps-forståelsene, nyansene, kontekstene, historikkene og ikke minst konfliktene som er del av kunst- og kulturfeltet og kulturpolitikken. <br>Artiklene belyser grunnleggende fellesskapsdimensjoner, kulturpolitikkens betydning i de skandinaviske velferdsstatene og hvorfor «separatistiske» fellesskap av ikke-hvite kunst- og kulturarbeidere oppstår i dag. De diskuterer hvordan en sangbok kan bidra til nasjonsbaserte forhandlinger om fellesskap, hvordan litteratur gir innsikt i forestillinger om det nasjonale «vi»-et, hvordan kunstforeninger fungerer i et spenningsfelt mellom selvorganiserte fellesskap, kunstnerisk innflytelse og statlig kulturpolitikk, og hva som skjer når kunstmuseer søker å etablere fellesskap med sitt publikum gjennom globale digitale plattformer.</p> <p>Boka springer ut av andre fase av forskningsprogrammet «Kunst og sosiale fellesskap» (2021–2023), som er et samarbeid mellom Kulturrådet i Norge og Statens Kunstfond i Danmark.</p>2024-02-06T00:00:00+01:00Opphavsrett 2024 Anne Klara Bom; Arild Danielsen; Ingvild Folkvord, Anna Meera Gaonkar, Lasse Horne Kjældgaard; Anne Ogundipe ; Cecilie Ullerup Schmidt , Dag Solhjell , Torsten Bøgh Thomsen, Bjarki Valtysson https://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/41Hånd i hånd i barnehagelærerutdanningen2024-01-29T09:40:02+01:00Natalia AlfarnesNina Anette AngeltveitJannice Eikefet BerlandOle-Vinjar EgelandRunar EikhaugAnne-Lise Flaa Beate Eltarvåg Gjesdal Astrid Øien HalsnesSvitlana Holovchuk Tale Birkeland Irgens Sæbjørg Hageberg KjekaKari Kvandal Torgeir Landro Wenche LangelandMarit Myklebust Lene Birgitte Jaer Nottveit Lill Krestin Ryland Hilde Kartveit Sundnes <p><em>Hånd i hånd i barnehagelærerutdanning – der lek, fag og praksis møtes</em> tilbyr en samling av forskningsartikler som belyser hvordan teori og praksis går hånd i hånd i alt arbeid knyttet til barn, barnehage og barnehagelærerutdanningen. Her kan du blant annet lese om lekens muligheter, risikolek, kirkevandring, , bruk av digitale verktøy, veiledning som metode, praksis i utdanningen, barnehagelæreren som bakkebyråkrat og partnerskap mellom høyskole og barnehager. Denne antologien kan leses som en helhet, men også enkeltvis, da kapitlene hver for seg kan gi viktig kunnskap og sette i gang refleksjon om det enkelte tema.</p> <p>Bokens redaktører er Astrid Øien Halsnes, førstelektor i pedagogikk, og Lill Krestin Ryland, høyskolelektor i pedagogikk. Begge to underviser i barnehagelærerutdanningen ved NLA Høgskolen. Halsnes har vært studieprogramleder i flere år ved høyskolen, er leder av forskergruppen Barn, barnehage og barnehagelærerutdanning og bidrar med et kapittel i boken. Ryland er nå fungerende studieprogramleder og bidrar med to kapitler i boken.</p> <p>De øvrige bidragsyterne i boken er: Natalia Alfarnes, Nina Anette Angeltveit, Jannice Eikefet Berland, Ole-Vinjar Egeland, Runar Eikhaug, Anne-Lise Flaa, Beate Gjesdal, Svitlana Holovchuk, Tale Birkeland Irgens, Sæbjørg Hageberg Kjeka, Kari Kvandal, Torgeir Landro, Wenche Langeland, Marit Myklebust, Lene Jaer Nottveit og Hilde Kartveit Sundnes.</p> <p>Antologien <em>Hånd i hånd i barnehagelærerutdanning – der lek, fag og praksis møtes, </em>publiseres i 2024, som et bidrag til 25 års jubileet til barnehagelærerutdanningens ved NLA Høgskolen.</p>2024-01-29T00:00:00+01:00Opphavsrett 2024 Natalia Alfarnes, Nina Anette Angeltveit, Jannice Eikefet Berland, Ole-Vinjar Egeland, Runar Eikhaug, Anne-Lise Flaa , Beate Eltarvåg Gjesdal ; Astrid Øien Halsnes; Svitlana Holovchuk , Tale Birkeland Irgens , Sæbjørg Hageberg Kjeka, Kari Kvandal , Torgeir Landro , Wenche Langeland, Marit Myklebust , Lene Birgitte Jaer Nottveit ; Lill Krestin Ryland ; Hilde Kartveit Sundnes https://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/40Fra «bør» til «skal»2023-11-15T13:31:50+01:00Anne HommeHilde DanielsenKari LudvigsenKjetil BørhaugHelene Marie Kjærgård Eide Hanne Kvilhaugsvik Dag Øyvind Lotsberg Åsta Dyrnes NordøTorjer A. OlsenHåvard Thorsen RydlandSvein Ole Sataøen <p>Rammeplanen for barnehage former hverdagen til barna og de ansatte i barnehagen, og er et uttrykk for samfunnets rådende syn på barn og barns oppvekst. Denne antologien undersøker hvordan den gjeldende rammeplanen fra 2017 virker i barnehagen og i barnehagefeltet – fra ulike vinkler og gjennom ulike metoder og typer av kilder. Antologien tar opp to overgripende tema: Først, hvordan barnehagemyndigheter, barnehageeiere, ansatte og andre aktører forstår mål og intensjoner med rammeplanen, og hvordan de erfarer å ta den i bruk. For det andre, undersøker antologien hvordan de samme aktørene bruker rammeplanen gjennom dypdykk på utvalgte områder: fagområdene i barnehagen, progresjon som arbeidsmåte i barnehagen, samiske perspektiver, og arbeid med barns overgang fra hjemmet til barnehagen, internt i barnehagen og fra barnehagen til skolen. I tillegg undersøkes betydningen av en styrket eierrolle og kommunenes rolle som tilsynsmyndighet.</p> <p>Antologien passer for bachelor- og masterstudenter og forskere i barnehagelærerutdanninger, styrer- og lederutdanninger, samt for barnehageansatte og andre innen barnehagefeltet.</p>2023-11-15T00:00:00+01:00Opphavsrett 2023 Kjetil Børhaug; Hilde Danielsen; Helene Marie Kjærgård Eide ; Anne Homme; Hanne Kvilhaugsvik , Dag Øyvind Lotsberg ; Kari Ludvigsen; Åsta Dyrnes Nordø, Torjer A. Olsen, Håvard Thorsen Rydland, Svein Ole Sataøen https://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/39Kunnskapsforvaltning2023-10-23T06:24:14+02:00Ole Johan AndersenJill Beth OtterleiArne BlixAtle MåseideTerje HalvorsenLine Dverseth DanielsenAnne TjønndalAnne Kamilla LundTrude GjernesPer MåseideTom KarpGry Cathrin BrandserBjarne Øvrelid<p><em>Kunnskapsforvaltning: Bidrag til studier av profesjonell yrkespraksis </em>utforsker hvordan kunnskap for praksis anvendes og utvikles i møtet med forskjellige problemkontekster og i ulike praksisfelt. Hvordan får ekspertene de ferdigheter og den kompetansen de trenger for å håndtere nye og ukjente situasjoner? Og hva er forholdet mellom utdanninger og praksis, eller mellom ulike typer kunnskap og praksis? Ved å inkludere ulike praksisfelt har vi tatt høyde for den organisatoriske rammen og hvilke typer problemer som praktikere tar hånd om. Gjennom beskrivelser og analyser av ulike praksiser, har vi lagt deres varierte problemer til grunn for refleksjoner omkring forvaltningen av kunnskap. Den varierte praksisen til tross: et kjennetegn ved praksisen er at den er situasjonsbetinget, og må håndteres ut fra erfaringer og med faglig skjønn. Boka passer for en bred gruppe lesere: studenter, forskere og ledere med interesse for forholdet mellom kunnskap og praksis.</p>2023-10-23T00:00:00+02:00Opphavsrett 2023 Ole Johan Andersen, Jill Beth Otterlei; Arne Blix, Atle Måseide, Terje Halvorsen, Line Dverseth Danielsen, Anne Tjønndal, Anne Kamilla Lund, Trude Gjernes, Per Måseide, Tom Karp, Gry Cathrin Brandser, Bjarne Øvrelidhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/38Byens Bønder2023-06-20T13:40:26+02:00FragmentEsben S. Titland<p>Urbant landbruk er dyrking av grønnsaker, frukt, urter og nyttevekster i byen. Byens bønder er en fortelling om dyrking av mat i det offentlige rom. Kan vi ta i bruk byens parker, plasser, høyspenttrasèer og grøftekanter til dyrking?</p> <p>Enten du er innbygger med engasjement for byen og nabolaget ditt, er byplanlegger, politiker eller aktivist, vil du i denne tegneserien få vite mer om hva som kan skje når dyrking blir tatt inn i det offentlige rom, og hvilke følger det kan få for våre liv i byen.</p> <p data-pm-slice="1 1 []">Boken ble utviklet innenfor forskningsprosjektet Cultivating Public Space og finansiert av Forskningsrådet.</p> <p><em>* Dette er ikke en fagfellevurdert vitenskapelig publikasjon, men tilbys likevel fritt til alle interesserte.</em></p>2023-06-20T00:00:00+02:00Opphavsrett 2023 Fragment, Esben S. Titlandhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/37Den første uka2023-06-14T12:09:17+02:00Tove LemingAnne EriksenSiw Skrøvset<p>Kjære grunnskolelærerstudent</p> <p>Gratulerer med at du har startet på lærerutdanninga. Det er et stort og viktig valg. Vi trenger dyktige lærere, og vi vil gjerne hjelpe deg til å bli en.</p> <p>Lærerutdanninga består av mange forskjellige deler, og vi ønsker at du skal være godt forberedt og ha realistiske forventninger. Derfor har vi skrevet denne boka til deg og håper at du bruker den første uka til å lese den!</p> <p>Hilsen Tove, Anne og Siw</p> <p> </p> <p><em>* Dette er ikke en fagfellevurdert vitenskapelig publikasjon, men tilbys likevel fritt til alle interesserte.</em></p>2023-06-14T00:00:00+02:00Opphavsrett 2023 Tove Leming, Anne Eriksen, Siw Skrøvsethttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/36Forskning til samfunnsnytte2023-04-17T10:32:39+02:00Øystein HovLars AndresenRasmus BenestadAnton EliassenEirik J. FørlandOve GrasbakkenInger Hanssen-BauerKnut HarstveitKnut A. IdenKetil IsaksenTrond IversenPer-Ove KjensliØyvind NordliLars Petter RøedØystein Hov (red)<p>Meteorologiens samfunnsbetydning er økende, ikke bare gjennom værvarslene, men også grunnet energiomstillingen og tilpasningen til klimaendringene. Høstingen av energi fra fossile reserver under bakken må erstattes av vind-, sol- og vannkraft på jordens overflate. Denne omstillingen vil kreve store arealressurser, og de lokale meteorologiske forholdene vil til enhver tid avgjøre energiproduksjonen. Samtidig øker befolkningen, og konsekvensene av klimautviklingen utfordrer samfunnets stabilitet.</p> <p>Gjennom seks artikler beskriver nåværende og tidligere fagfolk ved Meteorologisk institutt trekk ved norsk meteorologisk forskning fra 1960-tallet og framover, der instituttet har spilt en viktig rolle. Denne forskningen kan karakteriseres som «forskning til samfunnsnytte». I slik forskning utgjør observasjoner og numerisk modellering grunnlaget for å utvikle eller forbedre prognoser og spesialisert informasjon om vær, klima og miljø. Erfaringene som vinnes gjennom anvendelsene, brukes videre i forskningen. Dette er forskning til samfunnsnytte i praksis.</p> <p>Boken er redigert av Øystein Hov, forskningsdirektør ved Meteorologisk institutt i perioden 2004–2016.</p>2023-04-17T00:00:00+02:00Opphavsrett 2023 Øystein Hov; Lars Andresen, Rasmus Benestad, Anton Eliassen, Eirik J. Førland, Ove Grasbakken, Inger Hanssen-Bauer, Knut Harstveit, Knut A. Iden, Ketil Isaksen, Trond Iversen, Per-Ove Kjensli, Øyvind Nordli, Lars Petter Røedhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/35Bevegelsesfellesskap i oppveksten2023-03-16T09:53:07+01:00Terese WilhelmsenEllen BergKristin Vindhol EvensenGerd Marie SolstadIngfrid Mattingsdal ThorjussenChristian WendelborgJoakim CaspersenGunnbjørg TangeraasIngar MehusMarie LarnebyMorten Renslo SandvikMarit SørensenNina KahrsMartin NesseLars Erik EspedalenÅse StrandbuPrisca Bruno MassaoSteinar ØvreåsHeidi LindsverkIngrid ElnanVigdis Vedul-KjelsåsMarius Wick KvalvaagSolveig Straume<p><span data-contrast="auto">Inkludering og mangfold er idealer på tvers av de organiserte arenaene for fysisk aktivitet i oppveksten, som barnehage, skole og organisert idrett. Samtidig viser forskning at ekskludering og marginalisering av forskjellige grupper av barn og unge er et tilbakevendende problem. Gjennom 19 kapitler skrevet av forskere fra ulike samfunnsvitenskapelige felt og disipliner, undersøker </span><em><span data-contrast="auto">Bevegelsesfellesskap i oppveksten </span></em><span data-contrast="auto">gjenstridige utfordringer, spenninger og sammenhenger på tvers av barn og unges bevegelsesarenaer. </span><span data-ccp-props="{"201341983":0,"335559739":160,"335559740":259}"> </span></p> <p><em><span data-contrast="auto">Bevegelsesfellesskap i oppveksten </span></em><span data-contrast="auto">tilbyr en bred vifte av teorier, metoder, kritiske perspektiver og refleksjoner som åpner opp for nye forståelser av inkludering og mangfold i barn og unges organiserte fysiske aktiviteter. Kapitlene drøfter problemstillinger knyttet til utdanningsløp og idrett, men også høyere utdannings rolle i å utdanne fremtidige pedagoger og trenere. Til sammen utgjør boken et unikt bidrag til å tenke helhetlig og nyansert rundt politiske og praktiske løsninger.</span><span data-ccp-props="{"134233117":false,"134233118":false,"201341983":0,"335551550":1,"335551620":1,"335559685":0,"335559737":0,"335559738":0,"335559739":160,"335559740":259}"> </span></p> <p><span data-contrast="auto">Boken vil være en viktig ressurs for lærere i barnehage og skole, ledere, trenere og andre profesjonsgrupper med interesse for å skape inkluderende bevegelsesfellesskap for barn og unge. Samtidig vil boken være en stimulerende kilde for studenter og forskere på jakt etter nye perspektiver på inkludering og mangfold.</span><span data-ccp-props="{"134233117":false,"134233118":false,"201341983":0,"335551550":1,"335551620":1,"335559685":0,"335559737":0,"335559738":0,"335559739":160,"335559740":259}"> </span></p>2023-03-16T00:00:00+01:00Opphavsrett 2023 Terese Wilhelmsen, Kristin Vindhol Evensen, Ingfrid Mattingsdal Thorjussen; Christian Wendelborg, Joakim Caspersen; Ellen Berg; Gunnbjørg Tangeraas, Ingar Mehus, Marie Larneby, Morten Renslo Sandvik; Gerd Marie Solstad; Marit Sørensen, Nina Kahrs, Martin Nesse, Lars Erik Espedalen, Åse Strandbu, Prisca Bruno Massao, Steinar Øvreås, Heidi Lindsverk, Ingrid Elnan, Vigdis Vedul-Kjelsås, Marius Wick Kvalvaag, Solveig Straumehttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/34Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv2023-02-14T13:10:58+01:00Ingfrid M. ThorjussenUrsula S. GothLinnéa K. JermstadMarit MyklebustAnne Lene B. ToppeRenate C.J. VesteraasLill Krestin RylandSvitlana HolovchukGrete Skjeggestad MeyerKjell OppedalGila Hammer FurnesGunnvi Sæle JokstadTorgeir LandroSolveig OmlandHilde Kristin DahlstrømBård NorheimOve Olsen SæleMargunn Serigstad DahleTone Helene SkattørInge AnderslandAne Malene SæverotErik AndvikBjørghild KjelsvikRobert Mjelde FlatåsBaard JohannessenAnne-Grete KaldahlTorhild SkotheimEldbjørg SchönErik G. SmålandØyvind Økland<div> <p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri,sans-serif; margin: 0;"><span style="color: black; font-size: 12pt; background-color: white;">Denne vitenskapelige antologien presenterer ulike forskningsarbeider som tar for seg verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv. Boken dekker et bredt spekter av fagområder, fra journalistikk og interkulturell kommunikasjon til teologi, pedagogikk og barnehage- og grunnskolelærerutdanning. </span></p> <p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri,sans-serif; margin: 0;"><span style="color: black; font-size: 12pt; background-color: white;">Yrkesutøvelse er i dag basert på kunnskap, refleksjon og profesjonsverdier. Disse verdiene har en moralsk karakter og innebærer en forpliktelse til å sette barnet, eleven eller studenten, samt samfunnets interesser foran egne interesser. Samtidig krever samfunnet at kvaliteten i utdanningen forbedres og at studiene forbereder den enkelte på morgendagens krav. </span></p> <p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri,sans-serif; margin: 0;"><span style="color: black; font-size: 12pt; background-color: white;">Når verdier enten danner et intensjonsgrunnlag for handling eller skaper retning for handling, vil verdiene bli et fortolkningsgrunnlag i vurderinger av våre profesjonelle handlinger. Disse handlingene og refleksjonene analyseres i antologiens 17 kapitler, skrevet av 30 bidragsytere fra akademia med lang kjennskap til praksisfeltet. Boken gir dermed leserne et dypere innblikk i sammenhengene mellom verdier, yrkesutøvelse og kvalitet i utdanningene, og vil være en viktig ressurs for forskere, undervisere, studenter og andre med interesse for denne tematikken.</span></p> </div>2023-02-15T00:00:00+01:00Opphavsrett 2023 Ingfrid Mattingsdal Thorjussen, Ursula Småland Goth; Linn´ea K. Jermstad, Marit Myklebust, Anne Lene B. Toppe, Renate C.J. Vesteraas, Lill Krestin Ryland, Svitlana Holovchuk, Grete Skjeggestad Meyer, Kjell Oppedal, Gila Hammer Furnes, Gunnvi Sæle Jokstad, Torgeir Landro, Solveig Omland, Hilde Kristin Dahlstrøm, Bård Norheim, Ove Olsen Sæle, Margunn Serigstad Dahle, Tone Helene Skattør, Inge Andersland, Ane Malene Sæverot, Erik Andvik, Bjørghild Kjelsvik, Robert Mjelde Flatås, Baard Johannessen, Anne-Grete Kaldahl, Torhild Skotheim, Eldbjørg Schön, Erik G. Småland, Øyvind Øklandhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/33Velferdsstatens transformasjoner2022-12-20T22:44:28+01:00Halvard VikeBengt KarlssonRolf SundetJon ReiersenSteffen TorpElisabeth FosseKristin BriseidTrude KlevanMarit BorgHans Einar HemEllen AndvigMonika Knutsen GullslettLiv A. Hanson AuslandKnut Tore SælørRose-Marie BankJeppe OuteStinne GlasdamLars U. KobroHans A. Hauge<p>Gjennom den norske velferdsstaten har offentlige myndigheter tatt ansvar for borgernes liv og velferd. Skole og utdanning er garantert for den enkelte, og om man blir syk, trenger hjelp eller på annen måte ikke klarer seg selv, er risikoen for den enkelte redusert. Alle borgere er garantert goder, tjenester og en viss trygghet gjennom det sikkerhetsnettet velferdsstaten utgjør. Det er også et velferdspolitisk mål å redusere sosial ulikhet.</p> <p>Men den norske velferdsstaten slik vi kjenner den er i dramatisk endring. Denne boka handler om hvilke endringer som peker seg ut som noen av de mest sentrale, hvorfor de trer fram og hvilke konsekvenser de kan få. Boka veksler mellom analyse av overordnede mønstre, drivkreftene bak disse mønstrene slik de skapes på ulike felt på velferdsstatens grunnplan og fyldige beskrivelser av hvordan tjenester, profesjonsroller og brukere gis nye vilkår og dermed forandres. Bokas tematikk spenner vidt, og dens bidragsytere søker å kaste lys over fellestrekkene i den store variasjonen som kjennetegner det vi kaller velferdsstatens transformasjoner. </p>2022-12-21T00:00:00+01:00Opphavsrett 2022 Halvard Vike, Bengt Karlsson, Rolf Sundet, Jon Reiersen, Steffen Torp, Elisabeth Fosse, Kristin Briseid, Trude Klevan, Marit Borg, Hans Einar Hem, Ellen Andvig, Monika Knutsen Gullslett, Liv A. Hanson Ausland, Knut Tore Sælør, Rose-Marie Bank, Jeppe Oute, Stinne Glasdam, Lars U. Kobro & Hans A. Haugehttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/30Vitenskap og vitenskapshistorier, bind 1–32022-12-09T01:24:55+01:00Astri AndresenDunja BlaževićKari Tove ElvbakkenIvar BleiklieSvein MichelsenÅsmund Borgen GjerdeMagnus VollsetGjert KristoffersenÅse TveitnesSteinar VestadJan HeiretThorleif Aass KristiansenCecilie BogeHanne Marie JohansenHege Roll-HansenLeidulf MelveTeemu RyyminTerje Finstad<p><br />Vitenskap og vitenskapshistorier er et bokverk i tre bind om vitenskap, vitenskapshistorier og vitenskapelige praksiser ved Universitetet i Bergen gjennom 75 år. Bokverket forteller om hvordan vitenskaper har blitt utøvd, og hva de har betydd.</p> <p>Det første bindet utforsker hvordan universitetet ble etablert, hva det skulle være, og hvilke mål det skulle oppnå. Forfatterne belyser institusjonelle, sosiale og materielle rammer og diskuterer hvilken betydning rammene har hatt for universitetets vitenskapelige praksiser.</p> <p>Det andre bindet starter med å presentere vitenskapens kvinner og menn, og fortsetter med studier av teknologiske endringer og utviklingen av en rekke disipliner og forskningsfelt ved Universitetet i Bergen. </p> <p>Det tredje bindet handler om kunnskapen i samfunnet. Forfatterne utforsker ulike sider ved universitetet som utdanningsinstitusjon, formidling av kunnskap og samspill og samarbeid med stat og næringsliv.</p>2022-12-09T00:00:00+01:00Opphavsrett 2022 Astri Andresen, Dunja Blažević, Kari Tove Elvbakken; Ivar Bleiklie, Svein Michelsen, Åsmund Borgen Gjerde, Magnus Vollset, Gjert Kristoffersen, Åse Tveitnes, Steinar Vestad, Jan Heiret, Thorleif Aass Kristiansen, Cecilie Boge, Hanne Marie Johansen, Hege Roll-Hansen, Leidulf Melve, Teemu Ryymin, Terje Finstadhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/29Kjønn og akademia2022-11-22T09:14:58+01:00Helene AarsethIngeborg W. OwesenMarte MangsetJulia OrupaboLiza ReiselMari TeigenBeret BråtenDag Gjerløw AaslandInge HenningsenKnut LiestølDag W. AksnesFredrik N. PiroLynn P. NygaardGry BrandserTrude GjernesBente LundeAstri DankertsenSofia MorattiIvana SubotickiSiri Øyslebø SørensenHanne HaalandRebecca LundMay-Linda MagnussenHege WallevikLotta SnickareCathrine EgelandAgnete VabøToril MoiJessica Swoboda<p><span data-contrast="none">Flertallet av studentene ved landets høyere utdanningsinstitusjoner er kvinner, og det er like mange kvinner som menn som tar doktorgrad. Likevel er over to tredeler av professorene ved landets universiteter og høyskoler menn. Hvordan kan vi forstå denne vedvarende kjønnsubalansen? Hva er det med akademia som gjør at kvinner faller fra på veien opp mot professornivå? </span><span data-ccp-props="{"201341983":0,"335559739":200,"335559740":360}"> </span></p> <p><span data-contrast="none">Denne boken springer ut av Forskningsrådets BALANSE-program, et initiativ for å bedre kjønnsbalansen i norsk universitets-, høyskole- og instituttsektor. Forfatterne har samlet kunnskap og erfaringer fra prosjektene, og presenterer nye analyser og perspektiver knyttet til kjønn og akademia. Boken løfter frem kjønnsbalanseproblematikken og setter den inn i ulike kontekster. Tekstene inneholder både skråblikk, dilemmaer og nye perspektiver som vil være verdifulle for forskere, studenter og andre som engasjerer seg i spørsmål om kjønn og utdanning.</span><span data-ccp-props="{"201341983":0,"335559739":200,"335559740":360}"> </span></p>2022-11-22T00:00:00+01:00Opphavsrett 2022 Helene Aarseth, Ingeborg W. Owesen; Marte Mangset, Julia Orupabo, Liza Reisel, Mari Teigen, Beret Bråten, Rebecca Lund, Dag Gjerløw Aasland, Inge Henningsen, Knut Liestøl, Dag W. Aksnes, Fredrik N. Piro, Lynn P. Nygaard, Gry Brandser, Trude Gjernes, Bente Lunde, Astri Dankertsen, Sofia Moratti, Ivana Suboticki, Siri Øyslebø Sørensen, Hanne Haaland, May-Linda Magnussen, Hege Wallevik, Lotta Snickare, Cathrine Egeland, Agnete Vabø, Jessica Swoboda, Toril Moihttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/28Estetiske praksiser i den digitale produksjonens tidsalder2022-11-21T12:27:21+01:00Knut Ove EliassenAnne OgundipeØyvind PrytzTore Vagn LidPer IsraelsonEivind RøssaakHans Kristian S. RustadElena PérezEllen Foyn BruunLykke Guanio-UluruIngvild Hagen KjørholtIngeborg HjorthInsa MüllerAnette Homlong StoreideSynne SkjulstadIda EritslandCaroline UgelstadSusanne Østby SætherHendrik Storstein SpilkerYngvar KjusHåvard KibergAina Landsverk HagenIngrid M. TolstadSara Berge LorenzenOle Marius HyllandBård KleppeNanna Bonde ThylstrupPepita Hesselberth<p><span data-contrast="auto">Digitale teknologier og medieplattformer er grunnleggende for kunst- og kulturfeltet i dag, og de griper inn i stadig flere sider av vårt hverdagsliv. Gjennom seksten artikler fra en rekke norske og internasjonale forskere, undersøker </span><em><span data-contrast="auto">Estetiske praksiser i den digitale produksjonens tidsalder </span></em><span data-contrast="auto">hvordan digitalisering forandrer og preger produksjon, formidling og bruk av kunst og kultur i samtiden, og hvordan de estetiske praksisene selv utforsker, tematiserer og problematiserer endringsprosessene.</span><span data-ccp-props="{"201341983":0,"335559739":160,"335559740":259}"> </span></p> <p><em><span data-contrast="auto">Estetiske praksiser i den digitale produksjonens tidsalder</span></em><span data-contrast="auto"> tilbyr en bred vifte av perspektiver, begreper og modeller som belyser kunsten og kulturen i dag. Artiklene drøfter strømmekonserter, instagramdikt, massedigitaliseringsprosjekter, kulturpolitikk, hacking som estetisk praksis og scenekunstens forhold til det digitale. De drøfter bruken av sosiale medier på motefeltet, hvordan kulturinstitusjoner endres, digital formidling på det visuelle kunstfeltet og på minnesteder, og – endelig – behovet for å trekke seg tilbake fra det digitale.</span><span data-ccp-props="{"201341983":0,"335559739":160,"335559740":259}"> </span></p> <p><em><span data-contrast="auto">Estetiske praksiser i den digitale produksjonens tidsalder</span></em><span data-contrast="auto"> er resultatet av et forskningsprogram igangsatt av Kulturrådet. Programmet har også mottatt støtte fra Kultur- og likestillingsdepartementet.</span><span data-ccp-props="{"201341983":0,"335559739":160,"335559740":259}"> </span></p>2022-11-21T00:00:00+01:00Opphavsrett 2022 Knut Ove Eliassen, Anne Ogundipe, Øyvind Prytz; Tore Vagn Lid, Per Israelson, Eivind Røssaak, Hans Kristian S. Rustad, Elena Pérez, Ellen Foyn Bruun, Lykke Guanio-Uluru, Ingvild Hagen Kjørholt, Ingeborg Hjorth, Insa Müller, Anette Homlong Storeide, Synne Skjulstad, Ida Eritsland, Caroline Ugelstad, Susanne Østby Sæther, Hendrik Storstein Spilker, Yngvar Kjus, Håvard Kiberg, Aina Landsverk Hagen, Ingrid M. Tolstad, Sara Berge Lorenzen, Ole Marius Hylland, Bård Kleppe, Nanna Bonde Thylstrup, Pepita Hesselberthhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/27Fortellinger om kunstnerliv2022-11-08T14:28:43+01:00Per MangsetMari T. HeianBård Kleppe<p><span data-contrast="auto">I 1999 intervjuet vi 23 studenter som gjennomførte en høyere kunstutdanning i Norge. Studentene fortalte hvorfor de hadde startet på en kunstnerkarriere, og hvilke tanker og drømmer de hadde om framtiden. 20 år seinere kontaktet vi de samme personene på nytt. De fleste var nå i midten av 40-åra og hadde ganske ulike historier å fortelle.</span><span data-ccp-props="{"201341983":0,"335551550":0,"335551620":0,"335559739":160,"335559740":259}"> </span></p> <p><span data-contrast="auto">Denne boka tar utgangspunkt i de tidligere kunststudentenes fortellinger om barndom, oppvekst og ungdomstid, utdanningsløp, yrkesetablering og videre yrkesliv. Hvilke valg har de tatt i ulike faser av livet og karrieren, og hvor har disse valgene ført dem? Hva har de lykkes med, og hvilke hindringer og utfordringer har de støtt på underveis? I boka analyserer vi fortellingene til de tidligere kunststudentene i lys av forhold som er særskilte for kunstneryrkene og de markedene de jobber innenfor, men også i lys av en større samfunnskontekst.</span><span data-ccp-props="{"201341983":0,"335551550":0,"335551620":0,"335559739":160,"335559740":259}"> </span></p> <p><span data-contrast="auto">Boka egner seg for forskere, studenter og andre som interesserer seg for kunstnerisk arbeid. Vi håper også at den kan være til nytte for kunststudenter og framtidige kunstnere som ønsker å vite mer om kunstnerarbeidslivet.</span><span data-ccp-props="{"201341983":0,"335551550":0,"335551620":0,"335559739":160,"335559740":259}"> </span></p>2022-11-08T00:00:00+01:00Opphavsrett 2022 Per Mangset, Mari T. Heian, Bård Kleppehttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/25Kunstskapte fellesskap2022-08-18T09:23:27+02:00Melanie FieldsethHanne Hammer StienJorunn VeitebergAnne Haugland BalsnesPeter BerlinerKim BoeskovTor Anders ByeSiemke BöhnischMathias DanboltBirgit ErikssonAnne-Gro ErikstadHannaellen GuttormDitte Vilstrup HolmChristina HættaMats JohanssonBritt KramvigKatrine LarssonValentina Martínez MariscalLouise MønsterSabine Dahl NielsenAnne Mette W. NielsenKristine RingsagerHans Kristian S. RustadTiri Bergesen ScheiMichael Kallesøe SchmidtGaute SkroveAnne Scott SørensenAksel TjoraMadeleine VarangMia Falch Yates<p><em><span data-contrast="auto">Kunstskapte fellesskap</span></em><span data-contrast="auto"> inviterer til en samtale om hva fellesskap i og rundt kunsten er og kan være. Hvilke former for samvær og samhørighet preger ulike kunst- og kulturoffentligheter, og hva slags offentligheter bidrar til at det dannes nye kunstskapte fellesskap? Hva skjer når kunst skaper friksjon ved å utfordre etablerte virkelighetsoppfatninger? Hvilke begreper og teorier tas i bruk for å forstå hva fellesskap kan innebære i en kunstnerisk sammenheng?</span><span data-ccp-props="{"201341983":0,"335559739":160,"335559740":259}"> </span></p> <p><span data-contrast="auto">Gjennom 12 artikler undersøker boka slike spørsmål i en nordisk kontekst. Den begrenser seg imidlertid ikke til profesjonell kunstutøvelse og kunstfeltets egne arenaer, men retter også blikket mot estetiske praksiser som utfolder seg innenfor kulturen i en bredere forstand. Boka er delt inn i tre tematiske deler: fellesskap som ambisjon, fellesskap som praksis og fellesskap under forhandling.</span><span data-ccp-props="{"201341983":0,"335559739":160,"335559740":259}"> </span></p> <p><em><span data-contrast="auto">Kunstskapte fellesskap</span></em><span data-contrast="auto"> springer ut av forskningsprogrammet «Kunst og sosiale fellesskap», som er et samarbeid mellom Statens Kunstfond i Danmark og Kulturrådet i Norge. Boka presenterer bidrag fra prosjekter som mottok finansiering fra den første fasen av forskningsprogrammet, i tillegg til bestilte artikler.</span><span data-ccp-props="{"201341983":0,"335559739":160,"335559740":259}"> </span></p>2022-08-18T00:00:00+02:00Opphavsrett 2022 Melanie Fieldseth, Hanne Hammer Stien, Jorunn Veiteberg; Anne Haugland Balsnes, Peter Berliner, Kim Boeskov, Tor Anders Bye, Siemke Böhnisch, Mathias Danbolt, Birgit Eriksson, Anne-Gro Erikstad, Hannaellen Guttorm, Ditte Vilstrup Holm, Christina Hætta, Mats Johansson, Britt Kramvig, Katrine Larsson, Valentina Martínez Mariscal, Louise Mønster, Sabine Dahl Nielsen, Anne Mette W. Nielsen, Kristine Ringsager, Hans Kristian S. Rustad, Tiri Bergesen Schei, Michael Kallesøe Schmidt, Gaute Skrove, Anne Scott Sørensen, Aksel Tjora, Madeleine Varang, Mia Falch Yateshttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/24Inquiry as a Bridge in Teaching and Teacher Education2022-06-10T13:58:58+02:00Kari SmithDziuginta BaraldsnesFredrik Stenhjem HagenSelma Dzemidzic KristiansenMaroua TalbiKathrine MoenHilde Hjertager LundMegumi NishidaMaria-Rosa Raphaela DoubletTone Holten KvistadMette HvalbyTrine TelnesKaroline Jangård Selliseth<p><span data-contrast="auto">Denne femte og siste NAFOL-boken er nok et viktig bidrag til kunnskapsfeltet om og for lærerutdanningene, barnehage, grunnskole og videregående skole. Boken er den siste av en antologiserie med bidrag fra NAFOL-stipendiater, alumni, førstelektorkandidater og internasjonale stipendiater. Alle bidragene er grundig vurdert gjennom blind fagfellevurdering – først abstraktene og så artiklene. Som tidligere NAFOL-bøker, inneholder boken en samling forsknings artikler om lærerutdanningsforskning som krysser nasjonale grenser, fagdisipliner, og ikke minst utdanningsnivå, fra barnehage til videregående og lærerutdanningene. Bidragene reflekterer utfordringer utdanningene møter i dagens samfunn, og viser hvordan forskning kan bygge broer av forståelser innenfor det komplekse domenet utdanningen er. Boken gir et godt innblikk i dagens lærerutdanningsforskning. Også i denne boken har vi valgt å beholde originalspråket artiklene er skrevet på, og det er med glede vi ser at flere norske forskere melder seg inn i det internasjonale forskningsmiljøet ved å skrive på engelsk. Samtidig er det viktig å ivareta det norske språket i forskningsformidlingen, og boken søker å finne en balanse mellom internasjonal og nasjonal formidling. Det er stort mangfold både i forskningstematikk og forskningsmetoder, noe som preger forskningsfeltet.</span><span data-ccp-props="{"201341983":0,"335559739":160,"335559740":259}"> </span></p> <p><span data-contrast="auto">NAFOLs arbeid og bidrag til lærerutdanningsforskning er kjent langt utover Norge, og denne boken symboliserer den internasjonale dialogen om lærerutdanningsforskning som NAFOL deltar i. Boken er en unik kilde for forskere som ønsker å holde seg oppdatert om lærerutdanningsforskning som reflekterer dagens samfunn.</span><span data-ccp-props="{"201341983":0,"335559739":160,"335559740":259}"> </span></p>2022-06-10T00:00:00+02:00Opphavsrett 2022 Kari Smith; Dziuginta Baraldsnes, Fredrik Stenhjem Hagen, Selma Dzemidzic Kristiansen, Maroua Talbi, Kathrine Moen, Hilde Hjertager Lund, Megumi Nishida, Maria-Rosa Raphaela Doublet, Tone Holten Kvistad, Mette Hvalby, Trine Telnes, Karoline Jangård Sellisethhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/23Hvordan arbeide med elevmangfold?2022-06-02T16:23:16+02:00Geir SkeieWorld Conferenceempty@empty.noSpecial Needs Educationempty@empty.noHildegunn FandremStein Erik OhnaMarieke BruinPeder HaugHanne JahnsenØystein Lund JohannessenSvein Erik NergaardEllen Vea RosnesSolveig Iren RothMarita SikvelandMarianne Sandvik Tveitnes<p><span data-contrast="auto">Hvordan kan man skape en bedre skole for en mangfoldig elevgruppe? Denne boka bidrar med flerfaglige perspektiver på dette spørsmålet. Bokas utgangspunkt er at elevmangfoldet, som gjør seg gjeldene i alle fag og på tvers av fag i skolehverdagen, er både en realitet, en ressurs og en utfordring. De ulike kapitlene i boka bidrar til å forstå konsekvensene av elevmangfold, samt utfordringene mangfoldet reiser. Boka gir eksempler på måter å arbeide med elevmangfold på, og kapitlene omfatter både teoretiske og empiriske aspekter ved mangfold og inkludering i utdanningsfeltet. </span><span data-ccp-props="{"201341983":0,"335559739":160,"335559740":259}"> </span></p> <p><span data-contrast="auto">De som arbeider i skolen, de som utdanner lærere og de som forsker på skolen har en felles oppgave i å bidra til at den mangfoldige elevgruppen kan få en bedre skole. For å lykkes med det, trenger vi forskningsbasert kunnskap. </span><em><span data-contrast="auto">Hvordan arbeide med elevmangfold?</span></em><span data-contrast="auto"> vil derfor være nyttig for praktikere, lærerstudenter, lærerutdannere og forskere.</span><span data-ccp-props="{"201341983":0,"335559739":160,"335559740":259}"> </span></p> <p><span data-contrast="auto">Bidragsyterne i boka er alle medlemmer av det tverrfaglige programområdet «Mangfold inkludering og utdanning» og knyttet til UNESCO Chair ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved Universitetet i Stavanger, i samarbeid med VID vitenskapelige høgskole i Stavanger. I tillegg bidrar Peder Haug, professor emeritus ved Høgskulen i Volda, med et oppsummerende kapittel der ulike perspektiver på inkludering belyses og knyttes sammen med mangfold.</span><span data-ccp-props="{"201341983":0,"335559739":160,"335559740":259}"> </span></p>2022-06-03T00:00:00+02:00Opphavsrett 2022 Geir Skeie, Hildegunn Fandrem, Stein Erik Ohna; Marieke Bruin, Peder Haug, Hanne Jahnsen; Øystein Lund Johannessen; Svein Erik Nergaard, Ellen Vea Rosnes, Solveig Iren Roth, Marita Sikveland, Marianne Sandvik Tveitneshttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/22Digtoplæsning. Former og fællesskaber2022-05-30T11:41:46+02:00Louise MønsterHans Kristian S. RustadMichael Kallesøe Schmidt<p>Digtoplæsninger er blevet en af de mest almindelige måder at opleve poesi på, men hvad kendetegner forskellige former for digtoplæsninger og de steder, de foregår? Hvad sker der i mødet mellem digter, tekst og publikum? Og hvilke slags fællesskaber har digtoplæsninger mulighed for at etablere? Det er nogle af de spørgsmål, som tages op i bogen <em>Digtoplæsning: Former og fællesskaber</em>.</p> <p>Ud over en grundig introduktion til fænomenet digtoplæsning byder bogen på studier af en veletableret lyrikfestival, en poesiklub på en café, et poetryslamfællesskab samt forskellige fora for digtoplæsning på digitale platforme og sociale medier. Herigennem tegnes et bredspektret billede af digtoplæsningens mange former og af den betydning, den levende poesi har for digterne og deres publikum.</p> <p>Bogen er resultat af et forskningsprojekt finansieret af Norsk kulturråd og Statens Kunstfond i Danmark.</p>2022-05-30T00:00:00+02:00Opphavsrett 2022 Louise Mønster, Hans Kristian S. Rustad, Michael Kallesøe Schmidthttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/14Validity and Value of Teacher Education Research 2022-03-22T01:24:43+01:00Kari Smithkari.smith@ntnu.noJohn Ivar SundePhilip WinterPaul Otto BrunstadStefano OliverioGro Marte StrandIrina Ivashenko AmdalMarit UlvikJúlíana TyrfingsdóttirArna H. JónsdóttirMette Marit Forsmo JenssenWenche Hammer JohannessenElizabeth OltedalRagnvald Holst-LarsenIngfrid VekaAsle HoltheHege WergedahlNatallia B. HanssenMonica KlungelandIngimar Ólafsson WaageVasileios Symeonidis<p>Denne fjerde NAFOL-boken er nok et viktig bidrag til kunnskapsfeltet om og for lærerutdanningen. Som tidligere NAFOL-bøker inneholder den en samling av forskningsartikler om verdi og validitet i lærerutdanningsforskning som krysser nasjonale grenser, fagdisipliner og ikke minst utdanningsnivå, fra barnehage til videregående og forskeropplæringen.</p> <p>Med artikler fra England, Østerrike, Italia, Island og Norge gir boken et innblikk i dagens internasjonale lærerutdanningsforskning, særlig med tanke på at data er hentet inn fra Hviterussland og hele Europa. Også i denne boken har vi valgt å beholde originalspråket artiklene er skrevet på, og det er med glede vi ser at flere norske forskere melder seg inn i det internasjonale forskningsmiljøet ved å skrive på engelsk.</p> <p>Samtidig er det viktig å ivareta det norske språket i forskningsformidlingen, og denne boken søker etter å finne en balanse mellom internasjonal og nasjonal formidling. Det er et stort mangfold både i forskningstematikken og forskningsmetoder, noe som preger forskningsfeltet.</p> <p>NAFOL står sentralt i denne positive utviklingen med sine vel 200 tidligere og nåværende stipendiater. NAFOL-bøkene, og ikke minst denne boken, gir et godt bilde av dagens lærerutdanningsforskning. NAFOLs arbeid og bidrag til lærerutdanningsforskning er kjent langt utover Norge, og denne boken symboliserer den internasjonale dialogen om lærerutdanningsforskning som NAFOL aktivt deltar i.</p> <p>Boken er en unik kilde for forskere som ønsker å holde seg oppdatert om norsk og internasjonal lærerutdanningsforskning.</p>2022-03-30T00:00:00+02:00Opphavsrett 2020 Kari Smith; John Ivar Sunde, Philip Winter, Paul Otto Brunstad, Stefano Oliverio, Gro Marte Strand, Irina Ivashenko Amdal, Marit Ulvik, Júlíana Tyrfingsdóttir, Arna H. Jónsdóttir, Mette Marit Forsmo Jenssen, Wenche Hammer Johannessen, Elizabeth Oltedal, Ragnvald Holst-Larsen, Ingfrid Veka, Hege Wergedahl, Asle Holthe, Natallia B. Hanssen, Monica Klungeland, Ingimar Ólafsson Waage, Vasileios Symeonidishttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/20Pedagogikkens idé og oppdrag2022-03-29T09:08:57+02:00Harald Øyvind ThuenOlav Skaarempty@empty.noSynnøve MyklestadStine VikØystein SkundbergJohanne Ilje-LienEva SimonsenRune HausstätterBirgit NordtugJenny SteinnesPeder HaugLars MonsenSynnøve MyklestadAnne RøisehagenIngrid TveteAnne Mette BjørgenYvonne FritzeGeir HaugsbakkYngve NordkvelleGunn ImsenTone KvernbekkØystein Olav SkaarTone Sævi<p>Hva er god pedagogikk – i barnehagen, i skolen og i høyere utdanning? Og hvilken vei har den pedagogiske forskningen tatt etter tusenårsskiftet? Denne boken retter søkelyset mot pedagogikkens ideer og oppdrag innenfor ulike arenaer. Den diskuterer fagets endringer og utfordringer og viser fram nye tilnærmingsmåter i pedagogikk som profesjonsfag, studiefag og forskningsfag.</p> <p>Utgangspunktet for boken er kritikken av «den etablerte pedagogikken» ved Universitetet i Oslo på 1970-tallet. Det første alternative pedagogikkstudiet åpnet i 1971 ved Høgskolen på Lillehammer, siden fulgte andre alternativer etter. Til 50-årsjubileet har vi invitert et knippe forfattere til kritisk å diskutere utviklingstrekk og nye tilganger i pedagogikken av i dag.<br />Boken består av 17 kapitler som spenner fra barnehagefeltet til høyere utdanning og forskning. Den retter seg mot studenter og forskere i lærerutdanningene og pedagogikk, og gir innspill til den allmenne politiske og faglige debatten om barnehage, utdanning og oppvekst.</p>2022-03-29T00:00:00+02:00Opphavsrett 2022 Harald Øyvind Thuen, Synnøve Myklestad, Stine Vik; Øystein Skundberg, Johanne Ilje-Lien, Eva Simonsen, Rune Hausstätter, Birgit Nordtug, Jenny Steinnes, Peder Haug, Lars Monsen, Synnøve Myklestad, Anne Røisehagen, Ingrid Tvete, Anne Mette Bjørgen, Yvonne Fritze, Geir Haugsbakk, Yngve Nordkvelle, Gunn Imsen, Tone Kvernbekk, Øystein Olav Skaar, Tone Sævihttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/16NAFOL Årbok 20142022-03-22T01:49:14+01:00Anna-Lena Østernanna.l.ostern@ntnu.noKari Smith123@123.comRachel Jakhelln123@123.comHelen M. G. Watt123@123.comPaul W. Richardson123@123.comMieke Lunenberg123@123.comSissel Lie123@123.comEla Sjølie123@123.comKnut Ove Æsøy123@123.comAnnfrid Rosøy Steele123@123.comAnne G. Danielsen123@123.comOle Petter Vestheim123@123.comAnnette Hessen Bjerke123@123.com<p>Læreryrkets utfordringer er hovedtema i den andre årboken til Nasjonal forskerskole for lærerutdanning, NAFOL. Boken søker å gi en bekreftelse av gode ting i læreryrket og inspirere til nye tanker, ikke minst om den betydning utdanningsforskning kan ha for utviklingen innen barnehage, skole, kulturskole og lærerutdanning.</p> <p>Dagsaktuelle temaer i lærerutdanningsforskningen drøftes, som at læreryrket er et «høyplatåyrke», hvor en nyutdannet lærer forventes å kunne alt med det samme, selv om man er fremmed i yrket og på arbeidsplassen. For etablerte lærere er det av stor betydning at de har mulighet til å utvikle seg i sitt yrke. Boken gir også et innblikk i hva som karakteriserer ledelse og samarbeid ved skoler som over tid får gode resultater på nasjonale prøver.</p>2022-03-24T00:00:00+01:00Opphavsrett 2014 Anna-Lena Østern; Kari Smith, Rachel Jakhelln, Helen M. G. Watt, Paul W. Richardson, Mieke Lunenberg, Sissel Lie, Anna-Lena Østern, Ela Sjølie, Knut Ove Æsøy, Annfrid Rosøy Steele, Anne G. Danielsen, Ole Petter Vestheim, Annette Hessen Bjerkehttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/17Teacher Education Research between National Identity and Global Trends2022-03-22T01:51:42+01:00Anna-Lena ØsternKari SmithTorill RyghaugThorolf KrügerMay Britt PostholmGert BiestaInga BostadLars LøvliePetter AasenLee S. ShulmanStella Damaris NgoroshoUlla LahtinenMarilyn Cochran-SmithFranziska FrostTina SeidelManfred PrenzelKristin HelstadAndreas LundKristin BarstadSiv SaarukkaSolveig Åsgard BendiksenDag OfstadCamilla CederholmAlex StrømmeJohanna RayHannah Kaihovirta-Rosvik<p>Some of the main goals that education strives to achieve are certification and socialization. To achieve these goals in the best interest of the individual and society is a demanding challenge for all involved. In what context is the certification going to be used? Into what society are those educated expected to socialize? Teacher education is at the heart of the discussion as it is responsible for educating teachers whose task it will be to certify and socialize a new generation into a society, the nature of which is, to a large extent, still unknown.</p> <p>The aim of the NAFOL Year Book 2012 is to contribute to research-based knowledge in teacher education. The anthology consists of contributions from lecturers, invited guest professors, key note speakers, and PhD students in some way connected to the national graduate school for teacher education NAFOL during 2012. The anthology is thought of as an innovation combining the characteristics of a yearbook of a journal and the characteristics of a conference anthology.</p>2022-03-24T00:00:00+01:00Opphavsrett 2013 Anna-Lena Østern, Kari Smith, Torill Ryghaug, Thorolf Krüger, May Britt Postholm; Gert Biesta, Inga Bostad, Lars Løvlie, Petter Aasen, Lee S. Shulman, Stella Damaris Ngorosho, Ulla Lahtinen, Marilyn Cochran-Smith, Franziska Frost, Tina Seidel, Manfred Prenzel, Kristin Helstad, Andreas Lund, Kristin Barstad, Siv Saarukka, Solveig Åsgard Bendiksen, Dag Ofstad, Camilla Cederholm, Alex Strømme, Johanna Ray, Hannah Kaihovirta-Rosvikhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/15Norsk og internasjonal lærerutdanningsforskning 2022-03-22T01:46:18+01:00Kari Smithkari.smith@ntnu.noKim-Daniel VattøyFrances RustMaralena PielmeierRicardo BöheimAnn-Kathrin SchindlerAlexander GröschnerMaximilian KnoglerMartina AllesTina SeidelSvava Björg MörkKathrin OlsenAbigail CroydonJustin ZelimeMats DeutschmannGro LøkenRatib LekhalPeder HaugSvein Olav UlstadØystein KvingePia Skog HagerupAnna-Lena Østern<p>Denne tredje NAFOL-boken er en unik bok på det norske markedet. Den inneholder en samling av forskningsartikler om lærerutdanningsforskning som krysser nasjonale grenser, fagdisipliner og ikke minst utdanningsnivå, fra barnehage til forskeropplæring. Artiklene, som kommer fra USA, Tyskland, Island og Seychellene, gir innblikk i den inter nasjonale lærerutdanningsforskningen, mens de norske artiklene gir et bredt bilde av den positive aktiviteten vi nå ser i norsk forskning på området. Det er stort mangfold både i forskningstematikk og forskningsmetoder. Det er også positivt at unge norske forskere når et bredere publikum ved å skrive på engelsk, uten at det skal gå på bekostning av verdien av å ha god forskningslitteratur skrevet på norsk.</p> <p>NAFOL står sentralt i denne utviklingen med sine vel 200 tidligere og nåværende stipendiater. NAFOL-bøkene, og ikke minst denne boken, gir et bilde av dagens lærerutdanningsforskning. Dette kommer frem i åpningsartikkelen, som presenterer et evaluerings prosjekt NAFOL satte i gang, og ikke minst i den avsluttende artikkelen, som har en grundig gjennom gang av et knippe NAFOL-prosjekter.</p> <p>Denne boken er en kilde for nye og erfarne forskere som ønsker å holde seg oppdatert på norsk og internasjonal lærerutdanningsforskning.</p>2022-03-24T00:00:00+01:00Opphavsrett 2018 Kari Smith; Kim-Daniel Vattøy, Frances Rust, Maralena Pielmeier, Ricardo Böheim, Ann-Kathrin Schindler, Alexander Gröschner, Maximilian Knogler, Martina Alles, Tina Seidel, Svava Björg Mörk, Kathrin Olsen, Abigail Croydon, Justin Zelime, Mats Deutschmann, Gro Løken, Ratib Lekhal, Peder Haug, Svein Olav Ulstad, Øystein Kvinge, Pia Skog Hagerup, Anna-Lena Østernhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/12 Transport i interaksjon mellom marked og offentlig regulering2022-03-17T03:53:43+01:00Terje Andreas Mathisenterje.a.mathisen@nord.noPål Andreas Pedersen123@123.comThor-Erik Sandberg Hanssen123@123.comGisle Solvoll123@123.comBerner Larsen123@123.comSverre Grepperud123@123.comPål Andreas Pedersen123@123.comDerek J. Clark123@123.comPetter Pettersen123@123.comSiri Pettersen Strandenes123@123.comTorben Holvad123@123.comStein Erik Grønland123@123.comInger Beate Hovi123@123.comAnne Madslien123@123.comRune Elvik123@123.comHarald Bergland123@123.comKjersti Granås Bardal123@123.comMorten Welde123@123.comGro Holst Volden123@123.comTheis Theisen123@123.comAnne Wenche Emblem123@123.com<p><br />Sett fra en økonoms ståsted må transportmarkeder forstås med utgangspunkt i markedsteori og teorier for offentlige reguleringer. I kapitlene i denne boken er det benyttet en slik tilnærming for å diskutere ulike transportrelaterte problemstillinger. Temaene er mange, som for eksempel betydningen av skandinavisk transportforskning, prising av fergetjenester, trafikkprognoser, internasjonalisering av luftfarten, konkurranseutsetting i jernbanedrift, godstransportmodeller, trafikksikkerhet, nytte-kostnadsanalyser og konsekvenser av bomavgifter på boligmarkedet.</p> <p>Antologien er blitt til av forfattere som ønsker å hedre professor Finn Jørgensen ved Handelshøgskolen, Nord universitet i anledning hans 70-årsdag. Han har gjennom mer enn fire tiår vært en svært aktiv og anerkjent foreleser og transportøkonom som har publisert vitenskapelige artikler og rapporter, både innenlands og utenlands, innenfor mange av de samme temaene som boken omhandler.</p>2022-03-17T00:00:00+01:00Opphavsrett 2020 Terje Andreas Mathisen, Pål Andreas Pedersen; Thor-Erik Sandberg Hanssen, Gisle Solvoll, Berner Larsen, Sverre Grepperud, Pål Andreas Pedersen, Derek J. Clark, Petter Pettersen, Siri Pettersen Strandenes, Torben Holvad, Stein Erik Grønland, Inger Beate Hovi, Anne Madslien, Rune Elvik, Harald Bergland, Kjersti Granås Bardal, Morten Welde, Gro Holst Volden, Theis Theisen, Anne Wenche Emblemhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/10Norsif guide to ESG integration in fundamental equity valuation2022-03-16T10:02:52+01:00José Albuquerque de Sousa123@123.comAnnie Bersagel123@123.comCarsten Bienz123@123.comAksel Mjøsaksel.mjos@nhh.noMarte S. Storaker123@123.comIsabelle Juillard Thompsen123@123.com<p><br />The Norsif Guide to ESG Integration in Fundamental Equity Valuation provides hands-on guidance for analysts and others who do financial firm valuations that recognise environmental, social and governance (ESG) issues. The first part contains specific analytical guidance into the key ESG-related issues. Drawing on established frameworks and practical analyst experience, this section outlines both general ESG issues and industry-specific considerations. The second part introduces core valuation methods from finance literature, demonstrating how to integrate specific ESG issues in actual valuations. These include the effects on cash flow forecasts, optionality, and scenarios, as well as accounting for when owners’ objectives are not exclusively financial. Finally, the appendices include a guide to financial modelling and three short industry cases highlighting the importance of ESG in financial and strategic analyses.</p> <p>The inspiration for this guide arose out of a failure to find a valuation textbook that adequately addressed the challenge of integrating ESG issues from a company level perspective. It is also a joint effort between analysts and portfolio managers who are increasingly aware of the need to expand the approach to valuation, and academics who aim to better understand how to adapt the fundamental valuation models to recognize ESG. The Norwegian Forum for Responsible and Sustainable Investments (Norsif) initiated the project to produce this guide in cooperation with the Norwegian School of Economics (NHH). The project was also motivated by the launch of the executive study program “Sustainable Financial Analysis” in 2020, which is offered by NHH in partnership with the Norwegian Society of Financial Analysts (NFF).</p>2022-03-16T00:00:00+01:00Opphavsrett 2021 José Albuquerque de Sousa, Annie Bersagel, Carsten Bienz, Aksel Mjøs, Marte S. Storaker, Isabelle Juillard Thompsenhttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/11Organising and Governing Governmental Institutions2022-03-16T11:13:59+01:00 Rómulo Pinheiroromulo.m.pinheiro@uia.noJarle Trondal123@123.comMorten Egeberg123@123.comHanne Foss Hansen123@123.comDag Olaf Torjesen123@123.comTor Ivar Karlsen123@123.comCharlotte Kiland123@123.comMorten Balle Hansen123@123.comZuzana Murdoch123@123.comLene Holm Pedersen123@123.comLotte Bøgh Andersen123@123.comNanna Thomsen123@123.comAnne Lise Fimreite123@123.comYngve Flo123@123.comAlexander Berzel123@123.comTanja Klenk123@123.comStefan Gänzle123@123.comSigny Irene Vabo123@123.comKristoffer Kolltveit123@123.comChristian Lo123@123.comAsbjørn Røiseland123@123.comJacob Aars123@123.comNils Arne Lindaas123@123.comPål E. Martinussen123@123.comJon P. Knudsen123@123.comCarsten Greve123@123.comÅge Johnsen123@123.comTom Christensen123@123.comPer Lægreid123@123.comSanna Tuurnas123@123.comTuula Jäppinen123@123.comElias Pekkola123@123.com<p>This volume examines three interconnected themes in political science: the nuts and bolts of government, the complex and evolving relationship between politics and administration, and continuity and change in government. Government ministries and agencies are vital components of the executive branch of government that play fundamental roles in the democratic governing of modern societies.</p> <p>Contemporary public administration is conventionally portrayed as being based on a series of dichotomies: politics versus administration, coordination versus fragmentation, integration versus disintegration, trust versus distrust, etc. As an alternative, this volume, which is composed of a series of case studies from the Nordics and beyond, conceptualises and empirically demonstrates how government bodies at different levels of governance are driven by pragmatism characterised by the co-existence of multiple decision-making premises. To account for the composite aspect of government, this volume illustrates how institutional and organisational factors can structure elements in the policymaking process and how these elements are powerful tools available to purposeful design.</p>2022-03-16T00:00:00+01:00Opphavsrett 2021 Rómulo Pinheiro, Jarle Trondal; Morten Egeberg, Hanne Foss Hansen, Dag Olaf Torjesen, Tor Ivar Karlsen, Charlotte Kiland, Morten Balle Hansen, Zuzana Murdoch, Lene Holm Pedersen, Lotte Bøgh Andersen, Nanna Thomsen, Anne Lise Fimreite, Yngve Flo, Alexander Berzel, Tanja Klenk, Stefan Gänzle, Signy Irene Vabo, Kristoffer Kolltveit, Christian Lo, Asbjørn Røiseland, Jacob Aars, Nils Arne Lindaas, Pål E. Martinussen, Jon P. Knudsen, Carsten Greve, Åge Johnsen, Tom Christensen, Per Lægreid, Sanna Tuurnas, Tuula Jäppinen, Elias Pekkolahttps://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/book/6Norsk arbeidsliv mot 20502022-03-14T04:44:25+01:00Trond Kongsviktrond.kongsvik@ntnu.noØystein Moenoeystein.moen@iot.ntnu.noOla Edvin Vieola.edvin.vie@ntnu.noRikke Bramming Jørgensenrikke.jorgensen@ntnu.noEirik Albrechtseneirik.albrechtsen@ntnu.noNina Melsom123@123.comAre Tomasgard123@123.comMonica Rolfsen123@123.comMarie Nilsen123@123.comJørgen Veisdal123@123.comØyvind Bjørgum123@123.comEli Åstedotter Dimmen123@123.comJoanna Erica Wikheim Lang123@123.comDag Erik Tangvik123@123.comLinn Slettum Bjerke-Busch123@123.comArild Aspelund123@123.comKjartan Kastet Klyve123@123.comAnders Gullhav123@123.comKristin von Hirsch Svendsen123@123.comOttar Michelsen123@123.comChristofer Skaar123@123.comRyan W. Murray123@123.comFredrik Bakkemo Kostøl123@123.comHalvor Holtskog123@123.comHanne Finnestrand123@123.comMartin Daae-Qvale Holmemo123@123.comErik Andreas Sæther123@123.comFanny Hermundsdottir123@123.comAnn Elida Eide123@123.comEven Haug Larsen123@123.comAnna Kristina Knudsen123@123.comBritt Hunt123@123.comLuitzen de Boer123@123.comHaakon Thue Lie123@123.comParinaz Farid123@123.com<p>Vi vet lite om hvordan arbeidslivet ser ut om 30 år. Likevel er det en del utviklingstrekk som har gjort seg gjeldende de senere årene og som det kan være grunn til å tro vil forsterke seg i årene framover. Overordnet handler dette blant annet om en økende globalisering, automatisering og autonome systemer og nye måter å organisere arbeid og verdikjeder på. Mer konkret ser vi raskere og større omstillingsprosesser, løsere arbeidsmarkedstilknytninger blant arbeidstakere og økende tjenesteproduksjon. <br /><br />Gjennom bidrag fra en rekke forskere og kommentarer fra partene i arbeidslivet ser vi i denne boken på hvilke konsekvenser slike utviklingstrekk kan få for norsk arbeidsliv, hvordan vi best kan forberede oss på endringer som kommer, og hvilke nye muligheter som kan oppstå. Hvilke nye krav og utfordringer ser vi for arbeidstakere og bedrifter, og hvordan kan vi sikre gode arbeidsbetingelser og videre konkurransekraft framover?</p>2022-03-14T00:00:00+01:00Opphavsrett 2021 Trond Kongsvik, Øystein Moen, Ola Edvin Vie, Rikke Bramming Jørgensen, Eirik Albrechtsen; Nina Melsom, Are Tomasgard, Monica Rolfsen, Marie Nilsen, Jørgen Veisdal, Øyvind Bjørgum, Eli Åstedotter Dimmen, Joanna Erica Wikheim Lang, Dag Erik Tangvik, Linn Slettum Bjerke-Busch, Arild Aspelund, Kjartan Kastet Klyve, Anders Gullhav, Kristin von Hirsch Svendsen, Ottar Michelsen, Christofer Skaar, Ryan W. Murray, Fredrik Bakkemo Kostøl, Halvor Holtskog, Hanne Finnestrand, Martin Daae-Qvale Holmemo, Erik Andreas Sæther, Fanny Hermundsdottir, Ann Elida Eide, Even Haug Larsen, Anna Kristina Knudsen, Britt Hunt, Luitzen de Boer, Haakon Thue Lie, Parinaz Farid